HPI Cup Racer Lancia Stratos HF – True Ten Scale Touring Car – review

Sinds de International ToyFair Nurnberg 2009 heeft HPI Racing een serie 4WD 1:10 elektro modellen in het assortiment; de HPI […]

Sinds de International ToyFair Nurnberg 2009 heeft HPI Racing een serie 4WD 1:10 elektro modellen in het assortiment; de HPI ‘True Ten’ Design serie, waarbij de modellen zo schaal getrouw mogelijk aan het orgineel zijn. Dit betekent dat de schaal verhouding van deze modellen correct is ten opzichte van de echte auto’s waarvan de modellen zijn afgeleid. De modellen worden geleverd met verschillende klassieke sportwagen- en race-karosseriëen, zoals de Porsche 911 Carrera RSR 1973, Lancia Stratos, Datsun 240Z, BMW 2002; allen modellen die voor vele generaties herkenbaar zijn. De True Ten body’s zijn voorzien van vele fraaie details als ruitenwissers, bumpers, uitlaten, zeer gedetailleerde decals en meer.

De HPI Cup Racer met Lancia Stratos HF body set:
De hier getoonde Lancia Stratos HF wordt geleverd als losse body set, wij hebben voor het bouwpakket van de HPI Cup Racer Datsun 240Z (HPI artikel #100597) gekozen en combineren deze met de body kit van de HPI Lancia Stratos HF (HPI artikel #7214). Het model voor deze review, de HPI Cup Racer – True Ten Scale Touring Car – 1:10 4WD elektro, hebben wij bij Bee Racing in Maassluis besteld.

De HPI Cup Racer Datsun 240Z wordt als kit, dus als bouwpakket geleverd in een fraaie doos zonder electronica of motor. De auto dient dus geheel zelf gebouwd en afgesteld te worden, en ook zal de nieuwe eigenaar zelf een keuze moeten maken voor de elektronica.

Het levering van de HPI Cup Racer:
De HPI Cup Racer wordt geleverd in een kleurrijke doos, waarin de auto als kit (dus als bouwpakket) is verpakt. In de doos zitten vele zakjes met onderdelen, welke samen het complete chassis zullen vormen. Zoals we van HPI gewend zijn is er veel aandacht besteed aan de presentatie; een fraaie doos, een HPI DVD en veel documentatie over de Cup Racer. In de doos vinden we o.a. een fraai geïllustreerde bouwhandleiding. Behalve dit boekwerk zit er ook een uitgebreid stickervel met decals voor de body bij.
De bouwhandleiding is zeer duidelijk, grote en gedetailleerde tekeningen tonen eerst een overzicht wat er in een bouwstap moet worden gemaakt, waarna er in deeltekeningen stap voor stap wordt uitgelegd wat de bedoeling is. De onderdelen zijn groepsgewijs verpakt in genummerde zakjes. Alles is zeer fraai geïllustreerd met duidelijke afbeeldingen, en simpele engelse teksten, waardoor het bouwen niet moeilijk is. Bij elke stap wordt duidelijk aangegeven welke onderdelen uit welk nummer zakje je moet gebruiken. Al met al is de levering van de HPI Cup Racer uitermate compleet en verzorgd. Om de HPI Cup Racer compleet te maken zal je nog wel de volgende onderdelen apart moeten aanschaffen: accu, servo, regelaar, motor en zenderset.

Het bouwen zelf is een precies werkje, maar de goede pasvorm, de duidelijke bouwhandleiding en vooral de goede schroeven zorgen dat het bouwen een plezierig karweitje is. De door HPI geleverde schroeven zijn het vermelden waard; het merendeel zijn ‘parker’ schroeven maar ze zijn wel voorzien van een 6-kant imbus kop, waardoor het indraaien van de schroeven makkelijk gaat met het bijgeleverde imbussleutel setje. De schroeven hebben goed grip in het kunststof en laten zich eenvoudig stevig vastzetten zonder meteen ‘dol’ te draaien. Omdat elke schroef op ware grote is afgebeeld in de handleiding is het een redelijk eenvoudig klusje om de auto te bouwen. HPI heeft duidelijk een goede hardware leverancier.

Tijdens het bouwen kan je verschillende keuzes maken; liggende of staande schokdempers aan de voorzijde, korte (210mm) of lange wielbasis (239mm). Wij kiezen om de auto te bouwen met liggende schokdempers en korte wielbasis, dit zal noodzakelijk zijn om de Lancia Stratos HF body met zijn lage neus en korte wielbasis te monteren. Omdat de verschillende bouwopties duidelijk zijn gedocumenteerd, is het geen enkel probleem om de verschillende uitvoeringen verschillend te bouwen. Het bouwen gaat voorspoedig en geheel volgens de bouwaanleiding; er zijn geen ‘onaangename’ verrassingen.

Nadat het chassis geheel gebouwd is, is het de beurt om banden, velgen en de electronika te monteren. Voor de wielen en banden kiezen we niet voor de bijgeleverde velgen (die horen namelijk bij de Datsun body) maar voor spaakvelgen met voor 3mm en achter 6mm offset. Deze passen echt perfect bij de Lancia body en de bij de auto geleverde banden (met inserts!) zijn dus al snel gemonteerd. De schokdempers zijn oliegevuld en doen soepel hun werk en worden geleverd met verschillende veren met verschillende hardheid. Door het aanpassen van de olie dikte of de veren kan de karakteristiek van de schokdemping worden aangepast.

Dan is het de beurt om de elektronica te monteren. Op het chassis is aan de linkerkant voldoende ruimte voor alle benodigde componenten; van voor naar achter zit eerst de stuurservo, dan volgt de ontvanger, de regelaar en tenslotte de motor.
Om met de stuurservo te beginnen; bij montage kan je kiezen om een staande ‘low profile’ servo te monteren, of een liggende ‘standard size’. Wij kiezen ervoor de liggende ‘standard size’ methode te gebruiken om de Black Magic servo (14kg/0.12sec @6V) te monteren. De Spektrum ontvanger wordt met dubbelzijdige tape op de stuurservo behuizing gemonteerd. Een Track Star 60A Brushless snelheidsregelaar monteren we eveneens met dubbelzijdige tape op het chassis, net naast de motor. De motor welke wij monteren is een brushless Savöx BLH-3650 Sensored motor (7.100Kv); een zeer krachtige, snelle doch zeer betrouwbare motor met meer dan voldoende prestaties om te kunnen racen op een indoor tapijt baan. Op de Savöx motor monteren wij een aandrijftandwiel van 17 tanden (standaard is 20), waarmee de motor niet zwaar belast zal worden.

In het chassis passen verschillende accu’s; Ni-MH stickpacks, Ni-MH ‘Side-by-Side’ packs en LiPo’s. Voor de verschillende accu-typen worden er ook verschillende onderdelen voor de montage bij geleverd. Wij kiezen voor een Turnigy 5000mAh 7,4V/30C Hard Case Lipo welke met een strip klittenband in een accucompartiment aan de rechterzijde van de auto gemonteerd kan worden. Bij de auto wordt een kunststof accu montagestrip bijgeleverd voor de montage van de LiPo accu, maar deze werkt lang niet zo handig als een strip klittenband.

De Lancia Stratos HF body:
Zoals eerder gemeld hebben wij besloten om de fraaie Lancia Stratos HF body op onze HPI Cup Racer te monteren. De Lancia Stratos is een klassieke rally auto die nog steeds tot de verbeelding spreekt. Natuurlijk wilden wij de auto precies maken zoals HPI deze adverteert; de ‘Aitalia’ WRC uitvoering welke in 1974, 1975 en 1976 de Wereldtitel Rally heeft veroverd.
Het werd een zogenaamde ‘box-art’ uitvoering, dit betekent dat de auto wit gespoten moest worden en dat er zo’n 65 verschillende stickers moesten worden geplakt.
Na het zorgvuldig wassen van de body aan de binnenzijde met afwasmiddel om de resten van het smeermiddel van de persmallen te verwijderen, hebben wij de body aan de binnenzijde met Tamiya PS-1 witte polycarbonaat verf gespoten. In verschillende dunne laagjes is de verf dekkend aangebracht. Na een uurtje of twee drogen was de verf droog en kon de body volgens de duidelijk zichtbare lijnen worden uitgeknipt. Hierna is de ‘spray-than-peel’ bescherm folie laag van de buitenzijde van de body verwijderd en konden de stickers worden geplakt.

Het plakken van de stickers is een nauwkeurig en tijdrovend klusje. Zeker als je alle stickers perfect volgens het voorbeeld wil plakken. Gelukkig is de plak volgorde genummerd en hoef je alleen de aanwijzingen te volgen. Het plakken van de stickers gaat een stuk makkelijker als je een bakje met zeepsop (paar druppels afwasmiddel in lauw water) gebruikt. Na het losmaken van een sticker van het decalsheet dompel je deze even in het bakje zeepsop waardoor de sticker makkelijk te plaatsen is. Als de sticker op de juiste plaats zit kan je het water er onderuit drukken en de sticker fixeert zich. Het overgebleven water zal snel verdampen en de volgende dag kan je de stickers nog even met een zachte doek aanwrijven, waarna deze perfect zullen zitten.

Het spuiten en bestickeren van onze body is goed gelukt en wij zijn zeer tevreden over het resultaat:

Conclusie:
De HPI Cup Racer is een fijne en makkelijk te bouwen auto, die veel plezier biedt voor het geld. Vele features van hoogwaardige wedstrijdauto’s zijn ook toegepast op de HPI Cup Racer, zoals de speciale voorwielophanging met liggende schokdempers.

De adviesverkoopprijs van €249.- is een zeer reële prijs, er wordt gewoon erg veel kwaliteit geboden, een ongekend realistische look met zeer veel detail en een lekker rijdend chassis. De verpakking en presentatie van de bouwdoos is een maatstaf voor kwaliteit; qua handleiding, DVD en andere documentatie is er geen andere leverancier die dit zo goed voor elkaar heeft als HPI.
De handleiding is zeer duidelijk, logisch en begeleidt de bouw van de HPI Cup Racer stap-voor-stap. Het gebruikte materiaal, FRP (Fibre Reinforced Plastic), ziet er een beetje uit als carbon, maar zonder de karakteristieke weefsel structuur van carbon. De afwerking van alle onderdelen staat op een zeer hoog niveau; alle aluminium onderdelen zijn fraai oranje geanodiseerd wat goed kleurt met het overwegend zwart van het chassis. Dit geeft het chassis een chique uitstraling.


De Datsun Z240 body, welke bij de kit wordt geleverd, hebben wij fel oranje gespoten

Niet alle modellen meer leverbaar:
De HPI True Ten Scale Cup Racer bouwkit wordt/werd door HPI in verschillende uitvoeringen geleverd; de hier gereviewde Datsun 240Z (art. #100597), met Datsun 510 body (art. #100598), met Porsche 911 Carrera RSR – 1973 body (art. #102075), met BMW 2002 body (art #101559) en als drifter met Toyota Levin AE86 body (art. #100599).

Bij de verschillende importeurs en modelbouw winkels zijn vrijwel alle modellen nog op voorraad; maar HPI Racing heeft de productie momenteel beperkt tot één model namelijk de legendarische BMW 2002 welke als bouwkit wordt geleverd.
De verschillende True Scale bodies worden wel gewoon geproduceerd, zodat je nog steeds een HPI True Ten Scale Touring Car naar jouw wens kan bouwen door een extra/andere body uit de True Ten Scale serie aan te schaffen.


Het enige HPI Cup Racer model wat momenteel nog door HPI als kit geproduceerd wordt: HPI Cup Racer BMW 2002

De HPI Cup Racer is onder andere te koop bij Bee Racing in Maassluis
en heeft een advies verkoopprijs van € 249.-