Thunder Tiger SB5 RC Motor 2.4 GHz in schaal 1:5

Thunder Tiger SB5 RC Motor 2.4 GHz in schaal 1:5

De nieuwe Thunder Tiger SB5 RC Bike ziet er totaal anders dan alle andere RC motoren op de markt. Eigenlijk zijn alleen de banden nog gelijk aan de voorgaande modellen van Thunder Tiger. De nieuwe 1:5 electro Thunder Tiger SB5 RC Bike van Thunder Tiger is ontwikkeld door Torrance Deguzman, de voormalige chief designer bij Team Associated, nu technisch directeur bij Thunder Tiger. Het ontwikkelingsteam van Thunder Tiger zal de RC motor verder ontwikkelen vanuit dit prototype.
Een opvallend kenmerk is de voorwielophanging die een beetje lijkt op de draagarmen van van een buggy. Dankzij deze opstelling zijn de schokdempers gescheiden van de vork. zo kunnen er schokdempers met een groot volume worden gebruikt. De vork zelf is opgebouwd uit twee ‘eenvoudige’ maar stevige 4mm carbon platen. Via diverse bevestigingspunten van de voorvering kunnen de dempingseigenschappen worden gewijzigd. Er is een standaard formaat stuur servo gemonteerd tussen de voorvork draagarmen en deze is aan de voorvork gekoppeld via twee stuurdempers.

De swingarm (achterbrug) is gemaakt van twee carbon platen met een gegoten kunststof gedeelte als tussenstuk. Dit kunststof deel is de ’schanier’ van de achtervork waarvan het draaipunt precies op het aandrijftandwiel zit, hierdoor is slechts een eenvoudige riem spanner nodig. Doordat de spanning van de aandrijfriem constant is is er geen afstelling nodig voor het achterwiel; de as wordt vast gemonteerd waardoor het achterwiel altijd precies in lijn staat. De swingarm wordt gedempt door twee horizontale gemonteerde dempers met schroefveren.

Het chassis is gemaakt van vier 2mm dikke carbon chassis platen. De accu is (met de smalle kant naar boven) onder in het chassis gemonteerd; de onderkant is afneembaar voor eenvoudige toegang tot de accu.
De coureur is een integraal onderdeel van het body en kan dus niet meer loskomen wat als voordeel heeft dat een helper makkelijk de motor kan pakken zonder de coureur van de motor te trekken. Een ander voordeel is dat de body gesloten is bij het achterste gedeelte en hiermee de ontvanger beschut zit van vuil of regen.

Een ander belangrijk detail van de nieuwe Thunder Tiger Pro RC Bike is verborgen in de aandrijflijn; er is een instelbare slip koppeling geïntegreerd in het hoofdtandwiel welke – net als een echte gelimiteerde slipkoppeling bij 1:1 motoren- ongewenste powerwheelies voorkomt.

De wielen bestaan uit een binnenste gedeelte (spaken) en een velgrand welke verbonden is met 5 schroeven. De voor rem is heel simpel maar effectief; een lichtgewicht micro servo is geïntegreerd in de remklauw en de remschijf ‘zweeft’ op pennen op het binnenste gedeelte van de velg.

Bron: HobbyMedia.it

Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant:

Laden…