Het monteren van kogellagers

Het monteren van kogellagers

Een van de eerste, zonietĀ de eerste hop-up van een R/C car zijn wel het monteren van kogellagers. Algemeen genomen is het monteren van kogellagers een simpele handeling. Sommige rijders (meestal RTR rijders) vragen nog altijd “nu heb ik een setje kogellagers, maar waar moet ik ze nu monteren?” Als je een beginner bent helpen deze tips je een eind op weg. Ook gaan we dieper in op de verschillende soorten kogellagers en de werking ervan. Misschien leren de ervaren rijders er ook nog wat van. Laten we beginnen.

Wiel en wielhublagers

Twee wiel aangedreven auto’s hebben meestal gewone glijlagers aan de voorkant van de auto. Dit maakt het wisselen van de glijlagers voor kogellagers er gemakkelijk. Gebruik hiervoor een schroevendraaier om de glijlagers uit zijn plaats te drukken. Hierna kun je de kogellager op dezelfde plaats terug zetten. Simpel!! Als je lagers er niet uit krijgt door met je vingers er tegen aan te drukken, gebruik dan geen geweld of groot gereedschap om ze er alsnog uit te krijgen. Misschien beschadig je de lager of glijlager wel zodat deze defect raakt. Maak gebruik van een handdoek, plastic gereedschap of een stukje hout om de vast zittende lager van zijn plaats te krijgen. In sommige 2WD auto’s en alle 4WD auto’s zijn de voorwiel glijlagers te vinden in de wielhubs. Om deze te verwijderen heb je een schroevendraaier of een tang nodig. De volgende stappen moet je volgen om de glijlagers uit de auto te verwijderen.

1. Verwijder de wielen en camber links om meer ruimte te hebben voor het verwijderen van de glijlagers.
2. Haal nu de aandrijfassen uit de wielhubs. Sommige aandrijfassen moet je er met een tang uithalen, maar wees hier wel voorzichtig mee.
3. Nu kun je de glijlagers verwijderen en de nieuwe kogellagers monteren. Druk de lager wel goed op zijn plaats zodat hij er niet uit kan vallen. Bij sommige auto’s gaat dat met een klik.

Transmissie

Een typische transmissie gebruikt zes kogellagers; twee voor de top shaft, twee voor de idler gear en twee voor het differentieel. Om deze kogellagers te installeren moet je het transmissiehuis demonteren van de auto en openen. Houd echter wel de handleiding van je R/C auto bij de hand om te kijken hoe alles in elkaar zat. Om misverstanden te voorkomen moet je de onderdelen die je verwijdert van de auto niet door elkaar gooien. Leg alles op een handdoek op volgorde van demontage, hierna is het veel makkelijker om alles terug te vinden en te monteren.

Na het demonteren van de transmissie kun je de lagers er zo uithalen. Meestal vallen ze er vanzelf uit als je het huis op zijn kop houd. Doe nu de nieuwe kogellagers op hun plek van de glijlagers. Top shaft en idler gear glijlagers kun je meestal niet direct zien zitten. Deze zijn geplaatst op een voor het oog onzichtbare plaats. Haal deze meestal kleine lagers er niet uit met een schroevendraaier, maar tik zachtjes op de zijkant van het transmissiehuis. Hierdoor komen de glijlagers los te zitten en vallen ze er vanzelf uit. Gebruik absoluut geen brute kracht om deze lagers uit je transmissie te halen. Hierdoor kun je problemen krijgen met de afstand tussen je tandwielen die in het transmissiehuis zitten.

Verschillende types Kogellagers

Shielded

Deze lagers zijn een standaard in het R/C racen. Meestal worden dit soort type lagers gebruikt als vervanging van de plastic glijlagers. De lager heeft een metalen afdichtring als afscherming om vuil en zand buiten te houden. Dit type lager wordt niet erg veel gebruikt voor het off-road racen omdat dit type meer onderhoud vraagt dan de sealed lagers, die zijn helemaal afgesloten.

Sealed

Dit type lager heeft hele dunne strak passende seals die virtueel de kans erg klein maken dat er nog vuil en stof de lager binnen dringen. Er zijn drie verschillende soorten sealed lagers; fiber-sealed, dit type heeft gewoven materiaal over de hele zijkant van de lager. Rubber-sealed, teflon-selaed. Rubber en teflon sealed lagers hebben meestal een felle kleur afdichting. Alle drie de type werken goed, maar lopen als ze nieuw zijn niet goed vrij uit zichzelf. Dit komt omdat de seals erg strak om de lagers zitten. Na een tijdje rijden wordt dit “probleem”vanzelf opgelost. Rubber gesealde lagers zijn het meest effectief tegen vuil, zand en water. Teflon gesealde lagers hebben het minste last van frictie. Alle gesealde lagers lopen aardig vij, zeer zeker beter dan de glijlagers als ze eenmaal ingelopen zijn. Sealed lagers hebben zo goed als geen onderhoud nodig. Wel op zijn tijd de lagers een keer schoon maken natuurlijk.

Flanged

Sommige kits gebruiken flanged lagers. Deze lagers hebben een kleine flank op de zijkant. De flank voorkomt het doorschieten van de lager uit zijn positie. Let er wel op dat de glijlagers die je verwijdert ook een flank hebben. Meestal is dit bij een 1:12 of een pro-ten in de achteras van de auto.

Ben je altijd al benieuwd geweest hoe een kogellager er van binnen uit ziet? Op bovenstaande foto kun je de verschillende onderdelen van de lager eens van dichterbij bekijken. De metalen C-klip houd het teflon schildje op zijn plaats. Het teflon schildje zorgt ervoor dat er geen vuil in het lager kan komen.

Lager onderhoud

Voor het schoonmaken van de lagers zijn er enkele hulpmiddelen op de markt, zoals een bearingblaster van Robinson Racing. Stop de lager in het apparaat en spuit nu de motorcleaner in de opening en doe het deksel met de veer er op. Schud nu alles goed door elkaar en haal de lager er weer uit. Nu de lager nog even laten drogen en hij is weer helemaal schoon. Als de lager weer helemaal droog is moet je niet vergeten om er een druppel lager-olie op te doen. Meer dan een druppel is niet nodig.

Om frictie te voorkomen is regulier onderhoud van de lagers aan te raden. Trinity en Corally leveren een uitstekende lagerolie die extra dun is om lekker soepel te lopen. Deze speciale olie trekt ook geen vuil aan. Let er wel op dat er speciale olie te koop is voor een specifieke lager. Zo heb je bushing olie voor de lagers uit een standaardmotor, deze is een beetje dikker dan de echte kogellager olie. Niet dat je het type lager niet met een ander soort olie kunt smeren, maar iedere olie heeft zo zijn voordelen.

Kogellagers kopen?? natuurlijk bij www.RC-Hardware.nl

Reacties zijn gesloten.